Obchodní sdělení v roce 2024: Vysoké pokuty a přísnější pravidla
- Josef Bátrla
- 8. 5.
- Minut čtení: 5
Ani v minulém roce ÚOOÚ nepolevil v pokutování nevyžádaných obchodních sdělení. Za rok 2024 obdržel více než tisíc stížností a udělil sankce ve výši 7 milionů. Které chyby se nejčastěji opakují? A jaké změny přinese zákon o digitální ekonomice?

Problematika obchodních sdělení je stále jednou z nejčastějších agend ÚOOÚ – ostatně je to oblast, kde se porušení pravidel odhalí velmi snadno. Jak vyplývá z výroční zprávy ÚOOÚ za rok 2024, nejvyšší počet podaných stížností a podnětů směřoval, jak tomu už bývá zvykem, na zpracování údajů pro marketingové účely. Pojďme se podívat na to, co ÚOOÚ v oblasti obchodních sdělení v roce 2024 nejčastěji řešil a jaké byly závěry kontrol v této oblasti.
Podněty a stížnosti
Za rok 2024 obdržel ÚOOÚ celkem 1 425 stížností týkajících se nevyžádaných obchodních sdělení. ÚOOÚ přitom řeší všechny obdržené stížnosti či podněty, včetně těch, které jsou podány anonymně. Stejně tak nerozlišuje, zda je adresátem nevyžádaného obchodního sdělení fyzická nebo právnická osoba.
Každé podání však musí obsahovat dostatečné důkazy o tom, že se skutečně jedná o „nevyžádané“ obchodní sdělení. U e-mailů je nutné doložit celou zprávu včetně hlavičky. U SMS zpráv nebo jiných typů zpráv postačí snímek obrazovky (printscreen) nebo alespoň přepis zprávy, jenž obsahuje informace o odesílateli a cílovém telefonním čísle. Na základě těchto podkladů pak ÚOOÚ zjišťuje, kdo je skutečným odesílatelem zprávy a který podnikatelský subjekt z obchodního sdělení těží.
Vyřizování stížností
K vyřízení stížností ÚOOÚ přistupuje různě, a to například s ohledem na závažnost porušení. V roce 2024 ÚOOÚ vyřešil stížnosti ohledně nevyžádaných obchodních sdělení nejčastěji v rámci předkontroly, kontroly či správního řízení. Druhým nejčastějším řešením bylo upozornění odpovědného subjektu a výzva k nápravě, ke kterému ÚOOÚ přistupuje v případě méně závažných pochybení.
Za nevyžádaná obchodní sdělení udělil ÚOOÚ pokuty v celkové výši 7 milionů
Na základě podaných stížností zahájil ÚOOÚ v roce 2024 celkem 13 kontrol týkajících se zasílání obchodních sdělení. Správních řízení bylo zahájeno 32, z nichž 31 bylo pravomocně ukončeno. Stejně jako v předchozím roce se většina správních řízení týkala opakovaného porušování zákona při zasílání obchodních sdělení, což se promítlo i do výše udělených sankcí, jejichž celková výše dosáhla 7 124 000 korun. Ve dvou případech byla rovněž uložena pořádková pokuta za nesoučinnost s ÚOOÚ, a to v celkové výši 100 tisíc korun.
Několik stížností řešil ÚOOÚ i předáním jiným dozorovým orgánům k provedení donucujících opatření nebo k získání potřebných informací v rámci mezinárodní spolupráce dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2394. Nejvíce předaných stížností směřovalo na Slovensko, následovaly Polsko, Litva, Slovinsko, Nizozemsko, Maďarsko a Itálie. Ze zahraničí ÚOOÚ naopak v roce 2024 neobdržel žádnou stížnost, která by se týkala českého podnikatelského subjektu.
Nejčastějším porušením zůstává zasílání obchodních sdělení bez odpovídajícího právního základu. Právě tento typ přestupku je ze strany ÚOOÚ považován za nejzávažnější, protože právní titul je klíčový pro zajištění ochrany soukromí a elektronické komunikace. Další pochybení se pak týkají zejména formálních náležitostí, které musejí být při rozesílání obchodních sdělení dodrženy.

Katalogové podvody
Z celkového počtu obdržených stížností na nevyžádaná obchodní sdělení v roce 2024 se až 36 procent stížností týkalo takzvaných katalogových podvodů. Jedná se o šíření obchodních nabídek, jejichž součástí jsou zálohové faktury na neobjednané služby, případně upomínky o zaplacení či různé upozornění týkající se porušení všeobecných obchodních podmínek. Tyto obchodní nabídky cílí nejčastěji na e-mailové adresy společností či podnikajících fyzických osob. ÚOOÚ stížnosti na tyto obchodní nabídky vyhodnocuje jako stížnosti na zasílání nevyžádaných obchodních sdělení.
ÚOOÚ upozorňuje na to, že tato činnost představuje klamavou obchodní praktiku, směřující k neúmyslnému uzavření závazku a k následnému využití tohoto aktu podvodnou katalogovou společností k neoprávněnému obohacení. ÚOOÚ poukazuje i na to, že není přípustné využívat veřejně dostupné databáze kontaktů k zasílání obchodních sdělení. Zasílat obchodní sdělení lze pouze na základě platného právního základu – buď na základě předchozího souhlasu adresáta, který musí splňovat požadavky pro získání platného souhlasu dle GDPR, případně v souvislosti s takzvanou zákaznickou výjimkou na základě oprávněného zájmu.
Za rok 2024 ÚOOÚ ohledně zasílání tohoto typu obchodních nabídek pravomocně ukončil čtyři kontroly společností a následně jim uložil pokuty v celkové výši 5 465 000 korun. Další dvě kontroly stále probíhají. ÚOOÚ při kontrolách opakovaně naráží na to, že některé společnosti se snaží vyhnout odpovědnosti skrze personální změny, tedy že těsně před ukončením kontroly změní jednatele nebo rovnou ukončí činnost společnosti. V mnoha případech však zasílání zálohových faktur pokračuje pod hlavičkou jiné společnosti. V rámci vyřizování stížností v této oblasti tak ÚOOÚ často předává informace Policii ČR a Finančnímu analytickému úřadu, aby prověřily podezření z podvodů a daňových úniků.
Soudní rozhodnutí
Významným potvrzením výkladu ÚOOÚ bylo rozhodnutí Městského soudu v Praze ze dne 26. 6. 2024 (čj. 8 A 102/2023-59), který potvrdil, že obchodní sdělení musí být již od počátku zřetelně označeno. Nejvyšší správní soud v rámci zamítnuté kasační stížnosti tento výklad potvrdil. Cílem je, aby příjemce mohl sdělení již na začátku snadno identifikovat a rozhodnout se, zda jej vůbec otevře.
K zajištění ochrany fyzických i právnických osob před nevyžádaným a obtěžujícím obsahem musí mít totiž adresáti obchodních sdělení nejen možnost předem udělit souhlas s jejich zasíláním nebo kdykoliv tento souhlas odvolat, ale také možnost se rozhodnout taková sdělení vůbec neotevírat či nečíst. Ostatně, vzpomeňme na rekordmana z minulých let, který obdržel pokutu ve výši 7,7 milionu korun, a to právě za to, že jeho zákazníci byli vystavováni obchodním sdělením, jež byla součástí potvrzovacího e-mailu, takže skutečně neměli možnost takové sdělení nečíst.
Obchodní sdělení musíte už na začátku jasně označit
Legislativní změny
Upřesnění podmínek pro šíření obchodních sdělení má přinést připravovaný zákon o digitální ekonomice. Ten má nahradit stávající zákon o některých službách informační společnosti, pod který obchodní sdělení doposud spadala. Nový návrh zákona přesněji definuje dva právní základy, na jejichž základě je možné obchodní sdělení šířit, a to:
oprávněný zájem, pokud jsou splněny přesně vymezené podmínky;
předchozí souhlas, a to souhlas udělený za podmínek dle čl. 4 bodu 11 GDPR.
Nový návrh zákona, ostatně stejně jako tomu bylo i za stávající právní úpravy, stanovuje povinné náležitosti každého obchodního sdělení. Obchodní sdělení musí být jasně a srozumitelně označeno jako obchodní sdělení, musí obsahovat identifikaci podnikatele, který za sdělení odpovídá, a zároveň informaci o možnosti vznést námitku proti využití elektronického kontaktu nebo odvolat již udělený souhlas.
ÚOOÚ bude mít dále v souladu s návrhem zákona o digitální ekonomice pravomoc uložit kromě pokuty také nápravná opatření. U méně závažných porušení bude mít ÚOOÚ možnost nejprve subjekt na pochybení upozornit a vyzvat jej k nápravě. Hojně diskutovanou změnou je zvýšení maximální výše pokuty za zasílání nevyžádaných obchodních sdělení. Nově by se výše sankcí měla řídit čl. 15 odst. 2 směrnice o soukromí a elektronických komunikacích, v návaznosti na čl. 94 GDPR. To znamená, že pokuty za porušení pravidel šíření obchodních sdělení by měly odpovídat těm, které jsou ukládány podle GDPR. Tomuto tématu jsme se již věnovali v předchozích článcích (například zde).
Nepodceňujte dohled ÚOOÚ
Zasílání nevyžádaných obchodních sdělení zůstává i nadále jedním z nejčastějších porušení v oblasti ochrany osobních údajů. Ačkoliv je právní úprava týkající se obchodních sdělení poměrně stručná a přímá, podnikatelé se často domnívají, že mohou bez jakékoliv sankce zasílat marketingovou komunikaci osobám, se kterými se vůbec nedostali do obchodního styku, či osobám, jež o tuto komunikaci nepožádaly prostřednictvím uděleného souhlasu.
Připravovaný zákon o digitální ekonomice slibuje přesnější pravidla, silnější nástroje pro ÚOOÚ a vyššísankce, které by mohly přispět ke snížení počtu zaslaných nevyžádaných obchodních sdělení. Ať už bude nový zákon přijat v navrhované podobě, či s úpravami, je jisté, že oblast obchodních sdělení bude i nadále pod drobnohledem ÚOOÚ i veřejnosti.
コメント