top of page

Aerolinka zneužila osobní údaje pro konkurenční boj

Obrázek autora: Josef BátrlaJosef Bátrla

Letecká společnost Ryanair čelí stížnosti v souvislosti s nakládáním s osobními údaji pasažérů. V rámci konkurenčního boje při check-inu vyžadovala od zákazníků fotografie, které následně ověřoval software pro rozpoznávání obličejů.

Léto se pomalu chýlí ke konci a s ním končí i letní dovolené u moře. Jakkoliv bychom vám všem přáli, abyste o dovolené hodili otázky spojené s ochranou osobních údajů za hlavu, ne všem se to podařilo – rozhodně ne těm, kteří na zaslou­ženou dovolenou letěli s aerolinkou Ryanair. Ta totiž začala v rámci online check-­inu vyžadovat nový způsob verifikace pasažéra, který se ne­vyhnul kritice a vyústil ve stížnost u španělského dozo­rového orgánu.


Celá věc je o trochu komplikova­ná a je za ní potřeba hledat nespravedlivý konkurenční boj největší evropské aerolinky proti různým zprostřed­kovatelům, srovnávačům letů a ces­tovním kancelářím. V praxi to fungo­valo následovně. Pokud jste si rezervo­vali letenku například prostřednictvím cestovní agentury, vyžadoval po vás Ryanair při dokončení rezervace spe­ciální kroky v rámci ověřovacího pro­cesu. Zde byste pak dostali na vybra­nou: buď poskytnete svoji fotografii pro rozpoznání obličeje prostřednic­tvím softwaru, nebo se musíte do­stavit na letiště o dvě hodiny předem.

Ryanair vyžadoval při check-inu fotku

S tímto postupem však nesouhla­sí organizace NYOB, která za stěžova­telku, jež si prostřednictvím cestovní agentury eDreams chtěla rezervovat let, podala stížnost španělskému dozorovému orgánu. NOYB se totiž ne­líbilo to, že stěžovatelka měla na výběr ze dvou možností – buď poskytne svoji fotografii za účelem ověření pomocí technologie rozpoznávání obličeje, ne­bo bude muset přijít na letiště o dvě hodiny dřív. Online ověření bylo navíc paradoxně ze strany Ryanairu zpoplat­něno, a to částkou 0,35 eura.


Ryanair se k celé věci ve své do­kumentaci postavil explicitně tak, že bere pasažéry, kteří kupují letenky přes třetí stranu, s trochou nadsázky jako rukojmí. V rámci všeobecných obchodních podmínek doslova uvádí: „Pokud jste si let zakoupili prostřednictvím třetí strany, která není společností Ryanair oprávněna používat naše webové stránky nebo mobilní aplikaci k prodeji našich letů (‚neoprávněný zprostředkovatel‘), a která tak přesto činí v rozporu s našimi podmínkami používání webových stránek (včetně mobilní aplikace a jakýchkoliv webových stránek a/nebo jakýchkoliv dat procházejících webovou doménou ryanair.com), je možné, že se nebudete moci odbavit online. Pokud jste provedli rezervaci prostřednictvím neoprávněného zprostředkovatele, musíte dokončit proces ověření zákazníka (‚ověřovací proces‘). Ověřovací proces můžete dokončit online zde do 120 minut před plánovaným odletem za poplatek 0,35 eura, který odpovídá nákladům na tento proces. V opačném případě můžete proces ověření bezplatně dokončit také na příslušné letištní přepážce nejméně 120 minut před odletem.“


Věcí, se kterými NOYB nesou­hlasil, bylo poměrně dost. Předně dle NOYB Ryanair porušil svoje povinnosti při získávání souhlasu se zpracováním osobních úda­jů (podle čl. 9 GDPR), nedodržel zásadu minimalizace, neboť vyžadoval osobní údaje, které nepotřebuje, a dopustil se dalších porušení GDPR, včet­ně zásady transparentnosti.


Společnost Ryanair argumento­vala hlavně tím, že kvůli uskutečnění prodeje prostřednictvím „neautorizo­vané“ třetí strany nemusí mít správné kontaktní a platební údaje a tím pá­dem nemusí dojít k předání „klíčových informací“ o bezpečnostních a hygienických protokolech, o povin­ných cestovních formulářích, o aktua­lizaci letů a změnách terminálů a po­dobně.

Zneužívat osobní údaje pro konkurenční boj se nevyplácí

Jak však NOYB poměrně logicky poukázal, Ryanair měl správné kontaktní údaje už u sebe (jinak by nemo­hl stěžovatelku kontaktovat předmět­ným e­mailem s ověřením totožnosti). Stejně tak rozpoznávání obličeje pomocí biometrických údajů a skenu dokladu totožnosti nemůže sloužit k ověření správnosti kontaktních úda­jů, což platí i pro platební údaje k ově­ření platby.


Celý problém pak dokresluje sku­tečnost, že pokud byste si koupili stejnou letenku přímo přes Ryanair, žádná taková procedura by vás nečekala. Ryanair totiž selektivně vybírá přípa­dy, v rámci nichž svoji speciální verifi­kaci uplatňuje. Z pohledu zákazníka je to však stejné – ať už zadává svoje údaje přímo na stránkách Ryanair, nebo využívá zprostředkovatelské služ­by, poskytuje stejné údaje, včetně své kontaktní adresy.


NOYB nakonec doprovodil svoji stížnost domněnkou, že Ryanair se tímto způsobem snaží znepříjemnit využívání srovnávačů letenek a dal­ších stránek, které umožňují zákazní­kům vyhledávat lety i jinak než na stránkách aerolinek. Takové aerolinky pak mnohdy ale ztrácejí možnost nabízet doplňko­vé služby, jako je ubytování či půjčovna aut. V takovém případě aerolinky přichá­zejí o možnost nabízet další produkty svým pasa­žérům, kteří si mohou svoji letenku zakoupit prostřednictvím internetu, aniž by stránky aerolinky navštívili. V každém případě uvidíme, jak se stížnosti chopí španělský dozorový orgán a jak s touto věcí naloží.


Comments


bottom of page